Letenská pláň byla 18. července 1891 svědkem zahájení provozu první elektrické tramvaje nejen v Praze, ale i v celých Čechách. Za osm krejcarů vás svezla na trati mezi Letenským zámečkem a Královskou oborou v Bubenči.
Elektrická dráha na Letné byla vlastně soukromým podnikem vynálezce a technika Františka Křižíka a postavena byla hlavně k propagačním účelům u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze. Provozována byla sezónně až do roku 1900, defi nitivně zrušena byla pak o dva roky později. Trať vedla Oveneckou ulicí od horní stanice letenské lanové dráhy u Letenského zámečku k hornímu vchodu Královské obory. Roku 1893 byla prodloužena až k Místodržitelskému letohrádku ve Stromovce na celkovou délku 1,4 km. Souprava obsahovala dva otevřené vozy, k nimž pak přibyly i dva uzavřené. Jeden z otevřených vozů vyrobila norimberská fi rma Schuckert, druhý pak fi rma Ringhoff er. Elektromotor, na jehož výrobě se podílel sám Křižík, měl výkon osm koňských sil. Jeden z vozů je možno si prohlédnout v Muzeu MHD ve Střešovicích. Jízda trvala necelých pět minut a nejvyšší povolená rychlost byla 10 km/h. Křižík se při konstruování inspiroval elektrickou dráhou fi rmy Siemens & Halske, která byla k vidění na průmyslové výstavě v Berlíně roku 1879. Původně chtěl trať stavět směrem od holešovického přístavu a ostrova Štvanice, ale nakonec navázal na stavbu městské lanovky. Nejstarším dochovaným dokumentem o trati je Křižíkova žádost Radě královského města z 6. března 1890 o udělení souhlasu ke stavbě, která byla schválena již 20. března 1890.
foto © www.praguecityline.cz; archiv DP Pavel Fojtík
Alice Braborcová
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.