Šlapací kolo přežilo století

01.03.2008 | 00:12
Šlapací kolo přežilo století

Kdo by byl tušil, že kolo se stane tolik oblíbeným. V sedmdesátých i počátkem osmdesátých let člověk zahlédl cyklistu jen „sem tam“, a aby na dlouhé trasy vyrazily celé rodiny, to bylo jako hledat jehlu v kupce sena. Fenoménem byl automobil. Ne, že by jím nebyl dodnes, ale lidé přesto stále více utíkají z přeplněných silnic a tíhnou k přírodě.

Mít vítr ve vlasech, poslouchat švitoření ptáčků, projíždět svěží přírodou a nespěchat.
Ano, nespěchat, zastavit se, vydýchat, posadit se do trávy, potlachat s jiným cyklistou – kdo by odolal. Navíc už kola dávno nejsou těmi těžkými „železnými“ bicykly, protože výrobci se předhánějí, které kolo bude lehčí, komfortnější, lépe zpřevodované a spolehlivější. Jsou to stroje přizpůsobené jízdě v terénu a vybavené příslušenstvím, které nám umožní převést třeba stan a fůru oblečení.
S píchlou pneumatikou si mnozí poradí, ale horší je, že i sebespolehlivější stroj dokáže překvapit v tu nejméně vhodnou dobu. Jsou mezi námi i tací, kterým nebyla dána zručnost do vínku, a vždycky je lepší na provizorně opraveném kole do opravny dojet, než ho tam donést na zádech.
„Cykloturisté už mají řešení. Vše začalo,“ říká Petr Kratochvíl, ředitel regionálního odboru CzechTourism, „v Podyjí a na přilehlých cyklotrasách. Aktivní tam jsou v Cyklo Klubu Kučera, kteří přišli s nápadem zřídit ve svém regionu takzvaná Místa technické a první pomoci. To je ale pouze první krok. Cyklistům se musí dostat pomoci v reálném čase a na daném místě, kdekoliv v ČR. Proto CzechTourism spolu s regionálními partnery připravuje síť tzv. inteligentních telefonických středisek (call center). Půjde o komplexní službu,“ zdůrazňuje Petr Kratochvíl, „dokonce s automobilem první pomoci, tak jak ho v únoru na 32. mezinárodním veletrhu SPORT PRAGUE 2008 předvedli zástupci Cyklo Klubu Znojmo. Vůz Škoda Octavia Combi nazvali MOBILE SERVICE POINT a předpokládají, že se nezastaví. Vždyť bude sloužit pro laickou první pomoc a také pro náročnější opravy kol v terénu.“
Motoristé hubují na kolaře, kteří se před jejich vozy „motají“, a cyklisté hubují na motoristy, že jsou bezohlední. Ale ať je tomu jakkoliv, cyklisté si musí uvědomit, že nejsou chráněni ničím jiným, než svou vlastní opatrností a ukázněností. Musí si také uvědomit, že kolo může být nebezpečné pro jejich zdraví i pro zdraví ostatních, a že za každou chybu se platí. Potom ale pozdě bycha honit. „Proto, když nemá cyklista sjednáno pojištění domácnosti spolu s připojištěním odpovědnosti za škody z běžného občanského života, tak vzniklou škodu zaplatí ze svého. A může jít o statisíce, třeba když zaviní dopravní nehodu,“ říká ze zkušenosti ředitel Wüstenrot pojišťovny Patrik Balla. „Peníze jsou jedna věc, ale narušené zdraví je záležitost druhá. Proto opatrnosti není nikdy dost a úrazové pojištění se vždy hodí,“ konstatuje Jaroslav Besperát, vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny. Kolo totiž může natropit hodně škod nejenom ostatním ale i cyklistovi. Zdaleka není pomalé, jak by se mohlo na první pohled zdát. Proto, podle Besperátových slov, je lépe si k pojištění domácnosti připlatit těch několik stovek ročně za odpovědnostní pojištění a při cestách do ciziny nezapomínat na pojištění léčebných nákladů včetně pojištění odpovědnosti. Není totiž výjimkou, že pojišťovny platí za škody na zdraví a majetku vzniklé v zahraničí i miliony.


Obrázek č.1 Obrázek č.2



počet zhlédnutí: 871

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku březen 2008

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.