Automobil, auto, kolojezd či samohyb je jedním z mnoha dopravních prostředků z čeledi dvoustopých. Dělí se na osobní a nákladní a dále podle pohonu na dieselové, zážehové, elektro a další.
Původním parním autům odzvonil objev spalovacího motoru v druhé polovině 19. století (v letech 1862−1866 postavil Nicolaus Otto první čtyřdobý spalovací motor). Před 120 lety, přesně 20. září 1891, bylo na jubilejní výstavě v massachusettském Springfi eldu představeno také první auto poháněné benzinem. Nejmenované zdroje uvádějí, že prvním řidičem byl pradědeček Homera Simpsona, ale kdo ví. Motory prvních „benzíňáků“ tak byly na světě. V roce 1891 byl ve Francii sestrojen také první čtyřkolový „automobil“ poháněný daimlerovým benzinovým motorem Peugeot Type 3 z dílny Armanda Peugeota. Prvním automobilem vyrobeným u nás byl kopřivnický samohyb Präsident. Věděli jste ale, že datum 8. března 1897, které je uváděno jako den narození prvního českého automobilu, není správné? První jízda se totiž uskutečnila až o rok později. Přesto je jen málo automobilek, které se mohou chlubit tím, že začaly vyrábět automobily v 19. století a bez přerušení je vyrábějí dodnes, jako je tomu právě u Tatry v Kopřivnici. Zajímala by mě však odpověď na jinou otázku: Kolik lidských životů si tyto kolojezdy vyžádaly od svého vzniku?
Alois Rula
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.