Elmar Klos (26. 1. 1910 Brno – 19. 7. 1993 Praha) se s filmem setkal už v jeho němé éře a vyzkoušel si prakticky všechny filmové profese. Do filmografie pozdějšího držitele Oscara patří i řada nápaditých filmových reklam pro firmu Baťa.
„Důvod naší součinnosti byl velmi prostý a praktický. Představte si sehraný deblový pár na tenisovém kurtu. Prostě dva hráči se sejdou a doplňují se v tom, co umějí, ale i v tom, co neumějí. Vědí, kdy se na partnera mohou spolehnout a kdy ho sami musí podepřít,“ řekl o své spolupráci s Jánem Kadárem režisér Elmar Klos, od jehož úmrtí uplyne 19. července 20 let. Sedmnáctiletá spolupráce, ukončená v roce 1969 Kadárovou emigrací, přinesla do československé kinematografie řadu klenotů. První společnou prací s Jánem Kadárem byl v padesátých letech propagandistický „Únos“, budovatelský tón byl cítit ještě i v „Hudbě z Marsu“, satirickou komedii „Tři přání“ však již komunistická vláda kritizovala. Šedesátá léta jsou pro autorskou dvojici ve znamení vážnějších témat. Vedle netradičního filmu „Smrt si říká Engelchen“ a trezorového „Obžalovaného“ vzniká i vrcholné dílo dvojice – „Obchod na korze“, první československý film oceněný Oscarem. Tragikomický příběh dobráka Tona a staré židovky na malém slovenském městě okouzlil diváky v mnoha zemích.
Filmy dvojice Kadár–Klos i po padesáti letech stále oslovují mladou generaci, dovedou rozesmát, dojmout i přivést k zamyšlení.
-bst-
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.