ČESKOSLOVENSKÝ FILM: 1945 – 1989 aneb od Benešových dekretů po Sametovou revoluci  Přidat aktualitu

12.06.2015 | 08:39
ČESKOSLOVENSKÝ FILM: 1945 – 1989 aneb od Benešových dekretů po Sametovou revoluci

Výstava Československý film: 1945 - 1989, která právě probíhá v pražských kinech Světozor a Bio Oko, představuje šedesát plakátů k významným filmům naší poválečné československé kinematografie - od Benešových dekretů znárodňujících kinematografii v roce 1945 až do listopadu roku 1989, který ukončil státní filmový monopol. „Tentokrát jsme nevybírali návrhy podle výtvarného klíče, šlo nám výhradně o filmy. Výstava chce představit plakáty ke slavným a charakteristickým filmům každé dekády. Poprvé vystavujeme například plakáty ke kultovním filmům 70. a 80. let: Adéla ještě nevečeřela, Marečku podejte mi pero, Tři oříšky pro Popelku, Dobří holubi se vracejía další,“ říká k výstavě kurátor Pavel Rajčan. Expozice bude v kinech k vidění až do konce srpna.

Tvorba plakátů byla v Československu úzce spjata v Ústřední půjčovnou filmů, která vznikla v roce 1957. Ta byla monopolním distributorem všech filmů na území Československa. Její propagační oddělení vybavovalo každý film, jenž byl určen do distribuce, originálním plakátem. K vytvoření jeho návrhu byli oslovování českoslovenští grafici, ale i ostatní výtvarní umělci. Takováto praxe trvala až do roku 1989. Ústřední půjčovna filmů pak v roce 1991 zanikla. Výstava je členěná do skupin dle jednotlivých desetiletí. „Výstava je v kontextu aktivit Terryho ponožek výjimečná tím, že tentokrát nesledujeme výtvarníky nebo výtvarné kvality plakátů, ale právě výrazné filmy. Rovněž vůbec poprvé vystavujeme výhradně plakáty k československým filmům. Jedná se o ucelený přehled od 40. let až po kulty přelomu let 80. a 90., jako je Kouř, Pražská 5, Pražákům těm je hej. Ty se také málokdy vystavují, a přitom napovídají mnoho o směru, kterým se médium filmového plakátu v devadesátých letech vydalo,“ popisuje Pavel Rajčan.

Čtyřicátá léta na výstavě zastupuje návrh plakátu Ateliéru Rotter k filmu Václava Kršky Řeka čaruje z roku 1947 a plakát Evy Feiglové k legendární Daleké cestě Alfréda Radoka. Padesátá léta představuje krásný plakát Josefa Flejšara k dalšímu filmu Václava Kršky Stříbrný vítr a plakát Karla Svolinského ke snímku Strakonický dudák z roku 1955. Vrcholná šedesátá léta pak zastupují plakáty Josefa Vyleťala, Karla Vaci a Theodora Rotrekla k filmům Všichni dobří rodáci, Svatba jako řemenIkarie XB1 a další. Další dekády pak obsahují plakáty k proslulým, kultovním filmům sedmdesátých a osmdesátých let: Tajemství hradu v Karpatech, Poslední leč, Marečku, podejte mi pero, Morgiana, Dívka na koštětiTři veteráni. Expozici poté uzavírají plakáty z přelomu osmdesátých a devadesátých let nastupující generace grafiků (Aleš Najbrt, Pavel Beneš) k filmům Kouř a Pražská 5.




Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.