„Hyjé!“ – a tramvaj vyjíždí

01.09.2015 | 21:00
„Hyjé!“ – a tramvaj vyjíždí

Před 140 lety byla v Praze zprovozněna koněspřežná tramvaj, tzv. koňka. U jejího zrodu stál belgický podnikatel Édouard Otlet. První trasa koněspřežné tramvaje byla slavnostně uvedena do provozu 23. září 1875 přesně v 15.15 hodin.

První trať vedla od řetězového mostu císaře Františka I. (dnešní most Legií u Národního divadla) do Karlína. O rok později byl zprovozněn další úsek trati od tohoto mostu druhým směrem přes Újezd až na Smíchov. Přes most nebylo možné z technických důvodů koňku vést, a tak museli cestují přes most po svých. Koňka si získala velikou oblibu a postupně se rozšířila celým centrem hlavního města. Kolejnice koňky byly zpočátku dřevěné a jednokolejné, až o pár let později se několik úseků přebudovalo na dvojkolejné s několika výhybnami. Linky koňky nebyly číslované, jak jsme na to zvyklí v dnešní době, ale byly označované barevnými symboly. K orientaci cestujícím napomáhala barva cedule s názvem konečné stanice a barva jízdenek odlišující jednotlivé linky. Poslední spoj cestující bezpečně poznali díky modré svítilně. Linek koněspřežné tramvaje bylo po dokončení celé sítě celkem šest. Linky obsluhovalo 528 koní a denně se koňkou svezlo průměrně 30 tisíc cestujících. S postupem času již koňka nedostačovala potřebám cestování, a tak byla postupně elektrizována (od roku 1898). S koňskou dráhou se Pražané rozloučili v květnu roku 1905.

-mirea-




počet zhlédnutí: 3024

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku září 2015

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.