Vyšehradský tunel

22.09.2020 | 20:01
Vyšehradský tunel na dobové pohlednici, cca 1907

(115 let)
Centrum města prakticky na dosah, a přece tak nedostupné. Skalní masiv tvořil pro Podolí léta neprostupnou překážku. Vše vyřešil tunel skrz vyšehradskou skálu.

Doprava mezi Podolím, Podskalím a centrem Prahy byla léta možná buď jen čluny po vodě, nebo složitě po souši přes kopec na Pankráci. Situace si vyžádala přímočaré řešení v podobě tunelu, který pronikne vyšehradskou skálou. Práce na tunelu začaly 26. května 1902 pod vedením inženýra Kindla. Odborníci připravili následující projekt. Samotný tunel bude 30 m dlouhý, bude ho tvořit vyvýšený polokruh o poloměru 4,5 m a pro vlastní využití nabídne šířku 9 m a výšku 6 m. Na podskalské straně bude ukončen portálem ve tvaru staré hradní brány s kulatou věží pro mýtného. Zajímavostí je, že do plánů zahrnuli i stoku vejčitého tvaru o výšce 2 m a šířce 1,2 m. Odborníci se museli při stavbě vyrovnat s mnoha problémy včetně vysoké tvrdosti skály, kdy v některých případech postupovali jen o 20 cm denně. Ražba probíhala v obou směrech proti sobě po dobu téměř 16 týdnů. Na ražbu tunelu navazovala na straně v Podolí stavba velkorysého nábřeží s násypem v délce 553 m a výškou 7 m nad hladinou řeky. Oficiální uvedení do provozu proběhlo chvatně ještě 11. prosince 1904, ale tunel byl zcela dokončen až v následujícím roce. Dnes funguje jako důležitá spojnice mezi centrem města, Podolím a Braníkem a dále. Od roku 1910 tunelem jezdí i tramvaje.
-liban- , foto © Wikimedia Commons; redakce; Archiv hl. m. Prahy


Vyšehradský tunel, 2011



Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.