Praha má konečně opravdovou dostihovou dráhu!

27.08.2021 | 20:41
Cílová věž v 60. letech

aneb 115 let od vzniku závodiště ve Velké Chuchli
V roce 1890 stoletá voda na Vltavě vykonala své a o pár let později, po regulaci toku řeky a zúžení ostrova, už Císařská louka dostihy nehostila. V roce 1899 bylo uvedeno do provozu závodiště v Karlových Varech, ale vedení Böhmischer Rennverein si bylo vědomo, že je třeba postavit opravdovou centrální dráhu v Praze nebo v blízkém okolí. A tak si spolek pronajal pozemky u Velké Chuchle a stavba závodiště (na kterou dohlížel pan Albert Budínský, komisař dostihových drah v Rakousku-Uhersku a v letech 1901 až 1909 i startér Velké pardubické), jež byla ve své době značně moderní, se rozběhla svižným tempem ku konečnému zdaru.

Do Prahy se již sjeli angličtí „traineři“, noviny několik týdnů před plánovaným startem podrobně informovaly o dění, jež nejrůzněji souviselo s nadcházející slávou. První termín otevíracího dne byl stanoven na 23. září 1906, ale uskutečnění premiérových chuchelských dostihů v původně plánovaném termínu zabránily silné deště, a tak se nakonec premiéra konala 28. září 1906. V sedlech se objevili slavní žokejové té doby – především vítězové Velké pardubické Slinn (1901), Buckenham (1899, 1900, 1904) a bratr pozdějšího špičkového zdejšího trenéra Jaroslava Rosáka Ulrich Rosák (vyhrál VP 1902 a 1903). Dále chuchelský start ozdobili například v Německu působící bratři Horáčkové. Mezi velmi známá a populární dostihová jména Evropy patřili i věhlasný šedesátiletý trenér John Reeves či Walter Earl. Přítomnost anglických trenérů a žokejů dávala prvním chuchelským dostihům punc, jaký tehdejší Praha jen tak neměla a pohříchu potřebovala – hlavním městem monarchie byla přece Vídeň, a také z dostihového hlediska bylo město valčíků jednoznačně centrem dění.
Dvě rovinové zkoušky, dva dostihy přes proutěné překážky a jedna steeplechase tvořily program prvního dostihového dne ve Velké Chuchli. Premiérovou vítězkou se v Zahajovací ceně na 1 800 metrů stala klisna Vision s vrchním vojenským veterinářem Františkem Bartoschem v sedle. Vítězové prvních chuchelských dostihů získali hodnotné čestné ceny – např. obec Velká Chuchle věnovala nákladné zlaté hodinky, dámy z řad šlechty darovaly zlatý čajový servis a podobně.
Premiéra dostihů ve Velké Chuchli dopadla excelentně a dobový tisk nešetřil chválou a nadšením.

Iniciátorem i stavebníkem nového areálu byl Český závodní spolek (Böhmischer Rennverein), který pořádal dostihy už od 60. let 19. století na pražské Invalidovně, posléze pak zbudoval dráhu na Císařské louce. Tam svého času třikrát startovala (a samozřejmě vyhrála) i fenomenální maďarská klisna Kincsem.

-red-, foto © Chuchle Arena Praha


Obrázek č.0 Stará Chuchle v 80. letech Prezident T. G. Masaryk na Chuchelské dráze, 1931 Start nové tribuny, 1991 Vítězka Zahajovací ceny na 1 800 m – klisna Vision, 1906



Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Nyní na Google Play
Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.