KAM na výlet Cyklo 2023

24.02.2023 | 22:52

Milí čtenáři,
po dlouhém a turbulentním roce se vám dostává do rukou další cyklospeciál. Pokud pominu změny společenské, technologických nastává nekontrolovaně. Příliv technických novinek klepe na dveře a budou s nimi přicházet všichni výrobci. Nové modely nabídnou celoodpružená kola. Specialized nabídne druhou generaci modelu lehkého elektrobiku a pozadu nezůstane asi ani slovenský výrobce Kellys. Samostatnou kapitolou jsou komponenty, kde Sram nabídne nové uchycení přehazovaček vyšší závodní specifikace v elektrice. Na cestě jsou také nové brzdové páky, jejichž tvar bude podřízen umístění táhel do řídítek a představců. Chystá se i definitivní konec sedmadvacítek, to je výrazný úbytek 27,5“ kol na všech úrovních, kdy budou automaticky nahrazovány 29“ biky. A pak že na velikosti nezáleží. Velkou novinkou bude konstrukce rámů s kompletní integrací kabeláže do rámů. Většina nově nabízených modelů bude mít u karbonových rámů tento způsob vnitřního vedení, což odstartuje závod o řešení používání bezdrátových technologií. Poslední velkou novinkou bude masový nástup elektronických i mechanických asistentů. Většina „chytrých“ systémů bude řídit chod odpružení nebo pomáhat s jeho optimálním nastavením. Bezdrátové kontroly tlaku v pneumatikách, automatické osvětlení a bezpečnostní radarový systém upozorňující na blížící se automobil jsou za dveřmi. Samostatnou kapitolou je vývoj a aplikace speciálních technologií pro nový typ  zákazníků– necyklistů, kteří rozšiřují masy cyklistů zejména díky elektrokolům. Tady bude základním úkolem vyrobit kolo‑automat, dohlížející prakticky na vše.
Je patrné, že jízdní kolo budoucnosti bude komplikovanější, bude mít víc vybavení, bude logicky dražší a bude vyžadovat častější  placenou kontrolu i servis. Pokud jste staromilci, budete v pravé poledne hledat s lucernou v ruce nějakého výrobce, co bude nabízet alternativu. V podobě jednoduchých levných nekomplikovaných rámů, které si vystačí s mechanickým řazením a obyčejnými brzdami a nebudou stát tolik jako kdysi nový osobní vůz nižší střední třídy. Snad tato nabídka z obchodů nezmizí. Vše záleží na tom, zda elektrokola převálcují cyklistickou klasiku. Neméně důležitou otázkou je téma čipování elektrokol, které dalo vzniknout dvěma nesmiřitelným názorovým skupinám. Těm, kteří je prodávají, a těm, kteří by nejraději jejich výrobu zakázali. A protože mnoho řidičů je arogantních, což je dáno mírou touhy po dosahované rychlosti, musí dojít k jejich ukáznění. Automobilisté vůči cyklistům, cyklisté vůči pěším a řada pěších vůči oběma zmíněným, kterým musí dát šanci je míjet. Přeji vám mnoho šťastných kilometrů absolvovaných bezpečně na šlapkách bez ohledu na druh pohonu.

Luděk Sládek, šéfredaktor




Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.